За Азис феномена Хабиби броячите на Youtube и това, което New York Times разпозна а българските журналисти не

“В консервативна България, една сензация  руши всички табу” Мак Макклелънд  Н.Й.Таймз

 

Автоцензурата има много проявления. Автоцензура е да си с леви убеждения, но да се самоубеждаваш, че си с десни , защото са ти внушили, че дясното е красиво, а лявото – грозно. Това е до определена степен обяснимо. Автоцензура е да си журналист и да се правиш, че не забелязваш музикално явление, защото те е страх да не ти се присмеят, че пишеш за чалга. Това вече е тъпо и необяснимо. “Пишещите” в България се автоцензурираха по най – идиотската  възможна причина и се направиха, че не забелязват Азис, който наистина преобърна представите за българската ниша  в дигиталния стрийминг. Песента му “Хабиби” събра над 21 милиона гледания за 3 месеца, а самото обръщение (“хабиби”–” любими”араб.) в момента е хит сред младежите.

Напълно преднамерено и хладнокръвно  отворих дискусия за феномена “Хабиби” на Фейсбук стената си, защото ми беше интересно да видя реакциите. Ето оригиналният ми пост от 28.02.2016:”

Azis

“А междувременно Азис тихомълком твори история в дигиталния стрийминг. 21 милиона нам’ колко си хиляди зрители за 3 месеца. Пише си може да видите.Изби китовете този човек и строши броячите на youtube. В мащаба на родината, това е повече от изтерзания милиард на Адел след нечовешки продуцентски ПР на тъпото парче “Hallo”. “Хабиби-то” като обръщение пък е младежки тренд в момента. Знам го от тийнейджъри, които са свръхчувствителни към чалгата (да, има много такива, да са живи и здрави-обичам ги, бе!). И милион гледания на клипове в мрежата, не се събират така лесно, да не говорим за 21. Тъй като в границите на България нямаме толкова човешки (фенски) ресурс, хихикам вътрешно, че няма начин нашите “красиви и умни” експатриоти да не са допринесли и те. (лично познавам умни красавци от двата пола, които живеят в чужбина и признават, че у нас може и да са слушали “Ахат” ама там си лекуват носталгията само и единствено с канал”Планета”). Азис сред мен има нулев ПР, защото чета само политическите страници на българските вестници и чат-пат гледам новините по телевзиите. Но след като чух за това парче, ми стана повече от любопитно да видя какво харесват в него дори и онези деца, които метафорично казано, се бранят от чалгата с остри железни предмети. Ами много има наистина. Който иска може да реве сърцераздирателно, друг да бърше сълзи от смях, и като цяло е голям майтап. А човек, който може да доведе нещата дотам с един замах, значи определено е изскочил от нишата си. И се забавлява от все душичка с това, което прави. Единственият правилен начин да правиш каквото и да било всъщност.
Chapeau, Азис! Голям си пораснал. Не си ми в жанра и няма и да бъдеш, но винаги съм твърдяла, че всяка сфера си има труднопостижими височини, а не съм човек, който да не отдаде дължимото на майсторите.”

 

Така предоставих на приятелите си възможност да погледнат на нещата по-ококорено и ми беше много интересно кой изобщо ще дръзне да се обади в подкрепа на тезата ми. Направи го само един човек (не само див, но и компетентен фен на рока между другото, единственият, който излезе от рамките на очилата си) , двама-трима поспориха мило и вежливо с мен, за което съм им благодарна, а останалите ме обругаха. Имам достатъчно кураж да поставя такава тема на стената си и не ми пука кой какво ще си помисли, хич не се и заблуждавайте, че съм се притеснила от критиките. Лошото е, че никой не ме изненада с нестандартно мнение, да не говорим, че очаквах някой колега журналист да се вдъхнови и да излезе с адекватен текст.  Такъв текст излезе не в България, а в  САЩ и то не кое да е издание, а”Ню Йорк Таймз”. Включиха  “Хабиби-то” на Азис сред съвременните хитове, които трасират новите посоки в музикалния шоу-бизнес. Сред имена като Марвин Гей, Лайънел Ричи, “Колдплей”,а ако щете Риана и Джастин Бийбър. Именно там.Ключовата ми поанта беше, че тук не става въпрос за музикални предпочитания и за изтънчен вкус, който се гнуси органически от чалгата, а за бизнес инстинкт, за шоу-бизнес талант и за нищо друго. И дори  това дискутиращите се посвениха да му признаят. Е, момчетата на NYT отчетоха  феномена и писаха по въпроса. Тях предразсъдъци явно не ги морят и не намират за нужно да се самоцензурират. “Арабските ладове на китарата и сърцераздирателното чуруликане, с което започва “Хабиби” са звуци, които може да асоциирате с турски пазар или цигански катун. Но това е в действителност българската чалга, поп-фолк жанр, популяризиран и вероятно най-добре наложен от певеца Азис, чието видео “Хабиби” надмина 20 милиона гледания в youtube…” пише  Мак Макклелънд, автор на мемоарите ” “Irritable Hearts” По-нататък статията продължава с биографични детайли за Азис, както и с цитати от негови интервюта. “Често ме спират хора на улицата, за да ми кажат как не могат да търпят  вида ми, но затварят очи и ме слушат Значи все пак оценяват пеенето ми” казва певецът. Според Маклелънд Азис е бил най-търсеното име в Google България  за 2015 и този факт не е отбелязан в нито един медиум. Текстът е приятен, информативен, не рови за жълтении и не цели да шокира никого.

Мразен, харесван, отричан, обичан-всичко това губи значение пред броячите на Youtube, които безпристрастно регистрират всеки глас”за”. Песента е явление и няма никакво значение дали този факт угажда някому или не. Клипът е почти аскетичен откъм визия, в самия текст няма нищо вулгарно или обидно за вкуса и чувствата на професионалните естети. Всеки жанр си има върховете наистина и трябва да си пълен лицемер, за да отречеш обективните достойнства на песента. (Азис наистина пее добре и има магнетично присъствие на сцена.)Както и да ти липсва професионален инстинкт за истинските сензации. Всички онези, които писаха в унес за пениса, циците, “майбаха” и неплатените данъци на Азис, замълчаха наказателно (или неинформирано) за  най-читавото нещо, което е предложил на публиката. Както уместно отбеляза един приятел “Най-вероятно в момента са в шок, след манхатънското събитие”. “Че някои  от онези журналисти, които се имат за arbiter elegantiarum и непрекуснато се тагват в оперни зали, за да демонстрират изисканост, не могат да различат Шопен от френска филмова музика” отговорих му. (Това е самият факт. Известна наша журналистка, която държи да я разпознават като “универсална разбирачка” веднъж публикува във ФБ произведение на френски композитор, което представи за Шопен. Само защото потребителят, който го беше качил в Youtube се беше объркал.) Да, *квази разбирачите винаги ще ми бъдат по-досадни от непретенциозните чалга-фенове. И да,  България е страна на чалгата действително, защото  нейната  журналистика не може да пише професионално, аналитично и обективно, дори за чалгата.  Колегите сега да тичат след “New York Times”. А можеше да е точно обратното и Таймз да цитират българската преса. Азис си е тук, под самите ни носове, и ако ги издухаме от предразсъдъците може и да го забележим. А покрай него и някои други неща. Наистина сме много консервативни в България. Прав е Макклелънд. Да не кажа чак задръстеняци, но съм много близо до това заключение.

*quasi-итал. почти, подобно на истинско

Б.а. Можех да публикувам този текст в блога си още на 28.02. Нарочно не го направих. Професионалната ми тематика е доста встрани от  тази конкретна проблематика. Исках да видя дали онези, които пишат професионално за шоубизнес, музика или светски клюки ще забележат събитието. Само за 2 седмици зрителите и слушателите на “Хабиби” са нараснали с милион.

Advertisements

One comment on “За Азис феномена Хабиби броячите на Youtube и това, което New York Times разпозна а българските журналисти не

  1. Kuhata Lejka says:

    Аплодисменти .Няма да казвам за какво …защото ти си казала всичко което трябва.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s