Сбогом, Инстаграм. Добре дошла, “Финстаграм”! Или за фалшивата Инстаграм, по-реална от истинската

Залюбил поп-звездата Джастин Бийбър   девойка по “Инстаграм”. Не само я залюбил, но помолил своите лични 42 милиона последователи  в тази една социална платформа за обмен на снимки, да му я идентифицират. Сред мен Бийбър е известен най-вече с капризните си, откровено просташки  снимки в  гръб -потник, изящна чупка в кръста, полусмъкнати панталони.  От децата знам пък, че е идеалният обект за виртуален “хейт”. “Нахейтваш” веднъж едно хубаво и оттам-нататък ти остава само да поддържаш степента. Пикльо с претенции един вид, сурогат, горе-долу прилично опакован от продуцентите, и налаган от ПР кампания, която от гледна точка на средностатистическата обществена мишена (или жертва) е съвсем пряко сили и демонстрира завидно можене.  Най-взискателните тийнейджъри от онези, които изобщо са го слушали, твърдят, че не може  да пее. Щом го казват хора от неговото поколение, израснали сред  естетическите категории, наложени от текущата епоха, съм склонна да вярвам. Не си задавам въпроса колко хейтъри брои сред онези 42 милиона инстаграмци, но е факт, че феновете му запретнали ръкави и открили момичето. Синеока чернокоска на име Синди Кимбърли, но не някаква обикновена, а “общественичка”, чиито снимки следват в захлас  190 000 последователи. Или най-точно казано, толкова са били преди Биибъровите “вопъл и стон”.  Само за 2 дни броят им удари 334 000.  Така стана, че прочетох новината в El Mundo и по стар навик хвърлих един поглед на форума. Цялата Инстаграмска дивотия  беше синтезирана в 2 лаконични мнения.

“Ако момичето е нормално, ще се скрие под леглото, и ще стои там без храна и вода, докато отмине цялата патаклама” пише потребител с недвусмисления никнейм “И Аз Също Не Съм Съгласен”.

“Момиче със 190 000 последователи няма как да е нормално” репликира го друг юзър на име Хуан Роби.

Насмях се до сълзи, разбира се, трогната от факта, че съм открила случайно в далечна Испания две сродни души, които също като мен отказват да приемат сериозно този социален феномен. Нямах време да им пиша тогава. Иначе щях да обобщя разговора така”В Инстаграм няма нищо нормално, непознати приятели”.

Защото личност с 200 000 последователи в Туитър или Фейсбук – словесните социални медиуми- може да бъде считана за обществен компас. Територията на онези, които набират популярност по снимки ще си остане terra incognita с неясно житейско предназначение за мен. Плюс загрижеността за това в какво ще превърнат общуването идните поколения. В момента показват масово уклон да “четат” само снимки, даже без текст. Под въпросните снимки все пак пишат, но какво можем ние да прочетем там:” О, прекрасна! Готино! Куул! Страхотна е!” и емотикониада от сърчица, котенца, целувки и наздравици. Няма подрастващ, който да не губи неизчислимо количество часове от денонощието унесен в мантричното движение на пръста си по екрана на смартфона.

finstagram

(“Фалшиво” като Finstagram)

Едно обичайно запознанство с младежи в днешно време звучи така”Колко последователи имаш в Инстаграм?” Преведено на общ език това означава:”Колко души се интересуват от  филтрираните ти селфита, от снимките на коленете ти на плажа, от това каква форма е заела пяната на капучиното ти в събора сутрин и какъв е цветът на коктейла в събота вечер”. Забележителна е скоростта с която тази нова модна лудост успя да създаде и установи своите клишета и да наложи своите звезди. Своите безмълвни звезди, които се представят само и единствено визуално. Ако го погледнем за момент в ракурса  на цитирания  факт, че 1 от всеки 5 тийнеджъри във Великобритания вярва на всичко, което пише в интернет, може би това не е най-лошото, което може да сполети това поколение. Едно от пет деца смята, че на всичко, изписано в дигитален формат може да се вярва. (проучването е на британския телекомуникационен регулатор “Офком” и беше публикувано наскоро) Инстаграмската снимка макар  филтрирана и доукрасена е нещо, на което можеш да повярваш. Нещо повече. Тя те вкарва директно в спалнята на знаменитостите, точно зад заобленото рамо на Ким Кардашян, която показва нежно с пръст как спи Канье Уест. Плоският код  на дигиталното общуване  триумфира в разцвет точно в Инстаграм. (по правило в мрежата принцът пише на просяка, държавникът  споделя  музика и вицове с избирателя на неговия политически опонент и архивраг, супермоделите се закачат кокетно със стеснителни момчета) Инстаграм надминава дори това. Комуникацията е бурна, но строго еднопосочна. Всеки, ама абсолютно всеки  може да пише лично на Ким колко точно я обожава. Ако тя прецени, че коментарът не е достатъчно обожаващ, ще го изтрие. В Инстаграм всичко трябва да е ласкаво и похвално. Предизвикана от арогантната простащина  на Хейли Блумингдейл, наследница на едноименната верига магазини(а и ми е строго в тематиката на предаването), установих светкавична и бурна , но краткотрайна  инстаграмска връзка с нея преди няколко месеца. Русокоската беше публикувала във “Вог” нещо като “инстаграмски кодекс на поведение”“ Ще цитирам част от него:

“1.Ако публикувате под случаен хаштаг значи сте идиоти.

2.Не публикувайте повече от 3 снимки на ден, освен ако не тече “Седмица на модата”.

3.Отбележете си да не използвате филтъра “Келвин” в никакъв случай.

4.Ако сте нов и нямате повече от 100 последователи, помъчете се да станете по-бързо готин. Ако и след това не ви се увеличат последователите, значи Инстаграм не е за вас”

5. Спестете ни котешките снимки, моля ви”

Нямаше да съм аз, ако не бях побързала да открия какви точно снимки публикува тази чудовищна наглост. И разбира се, първата на която попаднах в профила и беше на чаша “макиато”. Пяната беше изрисувала нещо като унило сочещ надолу  показалец. Това изображение  мис Блумингдейл беше изтълкувала така:”Най-възбуденото лате, което съм виждала”. Написах ли вече, че по-досадно клише от снимките на кафени чашки няма?  Не се стърпях и попитах госпожицата-експерт по рафиниран “инстаграмизъм” защо смята, че клишетата, произведени от нея и дават основания да забранява на останалите да използват собствени. И още нещо я попитах, със съкрушеното признание, че имам само 55 последователи. Поисках  съвет дали да си посипя  косата с пепел, след като я изруся, или пък да си прережа вените ритуално. Заинтересувах се как гледа на идеята да осиновя котка и дали това ще ме направи малко по-популярна. Да пробвам със златна рибка? Или да капитулирам и да се скрия в някой манастир заради социалното си фиаско.  Любопитна подробност е, че докато редях стегнато и подредено въпросите си, беше 5 сутринта нюйоркско време, но тя все пак успя веднага да изтрие коментара ми и да блокира достъпа ми до профила си. Или беше инсталирала редактор, който да трие по ключови думи неласкавите отзиви( макар че моят само  търсеше информация кротко и възпитано, за фалическите символи в макиатото, дума не бях обелила) или беше наела човек, който денонощно да се грижи за профила и.  Онези, които си живеят в Инстаграм като в имение, знаят как да се справят с нахални натрапници.

Горчивият хумор не е на почит там, с което излиза, че и хоризонталността на отношенията не е съвършено хоризонтална. И така се разделихме с лайфстайл диктаторката завинаги, а аз престанах да следя менторската и кариера.

Инстаграм е собственост на Фейсбук. Марк Цукърбърг я купи от създателите и преди близо 3 години на рекордната тогава цена от $1 милиард. Марк, знаете, е експерт в изкупуването на бизнеси на едро и на един дъх, после се чуди как да им намери   и приложение. 75 милиона я ползват ежедневно и който си мисли, че повечето са жени да има да взема. 51% са мъжете, които искат да гледат снимите на 49% жени и на други мъже, разбира се. Затова пък 9% от момичетата са признали, че са били жертва на омраза и тормоз  (благодаря ви 55 моии последователи, че сте само толкова и че не ме мразите). Забележителното е, че докато Цукърбърг и сие все още не са успели докрай да разработят сребърната си мина, Инстаграм взе да писва на много хора. Затова се пръкна и “Финстаграм”, фалшивият огледален близнак. Огледалото обаче е толкова криво, че чак право. Това е онова ъгълче в платформата, което младежите споделят само с най-близките си. Втори таен профил, известен на малцина. Там няма луксозен живот, няма кадри от лъскави партите или селфита на престижни места. 20-годишните снимат отделни моменти от деня си, които никак ама никак не са представителни, но за сметка на това са истински.  Мръсните дрехи са разхвърляни по пода, чашата пази засъхнала бирена пяна поне на седмица, някой се събужда рошав и подпухнал и чорлавата му половинка го снима с очите на любовта, друг се спъва в ръждясало желязо и пада, но става и се снима пак, за да покаже че е добре. Градовете в кадрите са брутално сиви и опушени, не носят романтичния гланц на филтрите, но всичко това е и ужасно носталгично.  Докато разполагахме с лентовите фотоапарати, пазехме всяко кадърче за красива и престижна снимка. Дигиталната фотография ни развърза ръцете да снимаме всичко без задръжки, малко преди Инстаграм да ни ги завърже отново. Но здравомислието и нормалността не се дават така лесно. Както справедливо  отбеляза Валерия Сафонова в “Ню-Йорк Таймс” това поколение започна да се уморява от изискванията на измисления живот и задължението да поддържаш ефектен, но за сметка на това неискрен имидж.” И децата възроптаха. Бунтът засега е анемичен, той е скрит зад десетки опции опции за поверителност, всичко се споделя само с най-близките и проверените. “Финстаграмците” са все още апокрифни и ми е мъчно за тях. Те са нормални и здрави, а нямат морални сили да се опълчат на социалния тиранин, в чиито затвор са се напъхали доброволно.   Но заедно с това  са знак, за нещо много светло, което е на път да нахлуе неудържимо. Пък ако ще да е под формата на свенлива, рошава, неугледна и  нефилтрирана снимчица. Най-вероятно  съвсем  скоро ще се сдобият със собствените си клишета, но това е риск, който си струва бъде поет, нали?

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s