Накрая идват дроновете

“Окото на обществото” е с черна превръзка, пенсионирано по старост и окончателно  пратено  в архива. Днес няма кой да заснеме лицата от улицата. Крупните планове на непознати са строго забранени. В ерата на дигиталната сигурност за фотографа е по-безопасно  да обърне камерата  към собственото си око. Или  “Окото на егото” да отрази  един несъществуващ свят. “Фотошоп” като нарицателно, не е доказателство за това,  светът  ни е несъвършен  и има нужда от корекции. Той доказва, че все по-малко на фотографията се гледа като на изкуство. Много фотографи  снимат само за да има какво да скълцат, скроят, залепят, подсилят цветовете,  изгладят,  фокусират, или извадят от фокус, да овкусят и да  подправят. “Ти не се нуждаеш от художник, а от проклет фотограф” казва Ерик Айдъл в знаменития скеч на “Монти Пайтън” за Микеланджело и папата, който е поръчал картина. Сега е точно наопаки. “Не се нуждаем от фотографи, а от проклети художници”. Даже не от художници, а от  фалшификатори. Тъй като на запечатания  образ вече не се гледа като на достоверен документ, а като материал за подправяне,   аз все  по-малко вярвам на снимки. Особено, когато се налага  те да бъдат обяснявани с максимум кресливост и минимум красноречие. Съвършената дигитална редакция замества  липсата на разказана история, а рекламната лустросаност – интригата,  напрежението,  емоцията, противоречието и истината.    Последните 20 години ( с малки изключения) щяха да останат  без достоверен визуален архив, ако не бяха прилетели  дроновете. Напук на всяка логика ( или по логиката на отмъщението) машините  и операторите им направиха по-човешки и емоционални снимки от онези майстори на фотошопа, които предадоха изкуството си  под предлог, че е овехтяло. И макар че при тях тематиката е ограничена, има какво да се види.

Затова  в Международния ден  на  фотографията – някои от “овехтелите”, недотам “овехтелите” и дронове.

Тайните истории на Дюла Халас (Брасай)

Brasai

Brassai 2002.51.3_0_72

brassai_pp_10

brassai-gyula-halc3a1sz-brassac3af-halasz-29

secretparis_01

Лицата на Гари Уайногранд

wino gun

wino monkeys

wino2

winogrand blond lady

Coney Island, New York. c. 1952. Gelatin silver print, 8 11/16 x 12 15/16" (22 x 33 cm). Purchase and gift of Barbara Schwartz in memory of Eugene M. Schwartz.  � Copyright must be cleared PRIOR to release of image!

Gary Winograd

Сюрреализмът на Джери Уелсман

jerry ualsman clouds and frames

Експресивният минимализъм на Джей Мейсъл

maysel

Maysel1

Портретите на Ани Лийбовиц

Clint Eastwood

И дроновете и техните оператори

eagle drone

drone-1st-Prize-Ca_3370889kdrone-where-is-wal_3370875k

(фотосите са от архивите на представените фотографи и от конкурси за най-добра снимка, правена от дрон)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s