Миризливата страна на шпионските high tech

НАМИРИСВАЩАТА  СТРАНА

НА ШПИОНСКИТЕ  HIGH- TECH

 

Доживяхме да ни шпионират контейнери за смет. Авторите на антиутопии се оказаха с бедно въображение. Това, което  се случва в реално време надминава всички дръзки научнофантастични екшъни и е повече от свръхлюбопитно.  Дигитални боклучийски кошчета  с вграденa WI-FI проследяват и записват MAC-адресите на мобилните ви телефони. Сканират ви, проучват ви, следят всяка ваша стъпка по  улиците на града. Зловещо? Абсурдно? Комично? Не. Абсолютно практично. 

Image

Представете си, че се  разхождате из центъра на града. Или безметежно МОЛ-турствате. Забързвате покрай магазините за дрехи, но забавяте край тези, които предлагат техника. Влизате в някой от тях. И още на входа голям, свистящ и мигащ рекламен надпис ви перва през очите. Той ви уговаря да си купите смартфон, 3 D скенер или таблет. Вашият потребителски интерес е бил проследяван няколко поредни дни по уникалния мак адрес на смартфона ви. Вашите навици и вкусове не са никаква тайна за търговците и вие ставате обект , или жертва (както повече ви харесва )на агресивна и свръхперсонализирана реклама. Дано това да ви е поласкало. Защото предстои да разберете още много неща, покрай които и крайно неласкавия факт,  че цялата информация за вас  е събрана и предоставена на компаниите от кошче за смет. За да ви поободря ще уточня, че става дума за  дигитално , даже бомбоустойчиво  кошче за смет с вграден миникомпютър. Тази боклукчийска проза е на път напълно да измести  обществения фокус от шпионските разкрития на Едуърд Сноудън. Всичко това звучи като научна фантастика, но се случва днес в Лондон а детайлите са потресаващи. В навечерието на олимпийските игри през миналата година в лондонското сити са били  инсталирани 100 контейнера за смет с големи дигитални екрани, предназначени за продажба на рекламно пространство. Маркетинговата компания “Риню Лондон” направи космически скок преди няколко  месеца  в начинанието като монтира в 12 от тях проследяващ софтуеър наречен “Орб,”. Този Орб  отброява и записва всеки минувач по смартфона му.

Агент Сноудън може и да твърди, че американската Национална агенция по сигурността и ЦРУ не шпионират Великобритания и Австралия като приятели на щатите. Това обаче не означава, че самите британци не се  шпионират един друг.   Проследяващите устройства на “Риню “са  на територията на  “квадратната миля”, както наричат лондонското Сити. Проектът никак не е скъп.  Приятели инженери коментираха, че инвестицията от този ранг е за около $1000  на контейнер. Което прави приблизително $12 000 като цяло. Нищо пари, но ефектът е грандиозен. Ще стигнем и дотам. Всеки смартфон си има мрежов идентификатор, (въпросният MAC адрес) който се задава на всяко устройство от производителя. А производителите си ги получават от този, който осигурява мрежовите продукти. Всяка компания разполага със собствен код. Така с един замах, ако пожелаем можем да регистрираме  не само количеството мобилни телефони, но и търговската марка и вида.  Може и вече да е зазвучало кръвосмразяващо, но както обикновено-има и още.  Шпионският софтуеър регистрира  броя и скоростта на стъпките на минувачите в пиковете часове, както и посоката на движение. Ето част от цифрите, които “Риню” ( в буквален превод името означава “Обнови Лондон”) невинно  публикува на собствения си сайт, и които са представени като сбит статистически анализ на дейността. http://renewlondon.com/2013/06/renew-release-results-of-smartphone-data-capture/

Само за една седмица на територията на квадратната миля- в европейски мерки това прави около 4 кв километра -са били засечени и проследени над 4 милиона мобилни устройства. Пик в движението е регистриран на 7 юни, петък -946 016 смартфона в близостта на дигиталните шпионски кошчета за смет. А предният ден, четвъртъкът, е отбелязал второто по значимост число-750 836 уникални Мак адреса. Този брой е изчислен на базата на прецизно измерване, в рамките на 1/50  част от секундата. Що се отнася до брандовете смарфони фирмата предлага следната загадъчна информация. Една-единствена марка мобилни устройства доминира с 67, 3 %. Всички останали се разпределят в оставащите 32,7%. Кой бранд е предпочитан от хората на бизнеса в Лондон? Фирмата пази тази тайна и не я оповестява на сайта си, но пък предлага на всяка компания, която проявява интерес да се свърже с търговския отдел на Риню за повече подробности. Тази шокираща информация оповестена официално и невъзмутимо на един интернет сайт извади от равновесие британците и реакциите не закъсняха.

Лондончани писнаха масово,  оглушително, и до огромна степен основателно, че не искат да живеят като в мрачна холивудска кибер-антиутопия. Чуха се намеци  за филма на Стивън Спилбърг “Minority report”  2002, несъвсем точно преведен на български като “Специален доклад”.В действието, ситуирано в 2054 година главните герои са ясновидци, които предотвратяват престъпления, преди да бъдат осъществени. Затова изпълнителния директор на Риню Кавей Мъмари се опита да успокои вълненията с официалното си изявление. Ще ви цитирам част от него.”На този етап ние просто провеждаме пилотен проект, в което събирането на данни е ограничено, кодирано и напълно анонимно. Можете спокойно да го оприличите на уебсайт, за който можем да кажем колко посещения има, но не притежаваме данни за потребителите”.  Дали е така обаче? Всеки смартфон дава много повече информация за собственика си, отколкото си мислим.  Всеки бранд мобилни устройства заема различен пазарен сегмент с конкретна целева аудитория, оттам и цените са напълно различни. Освен това на всеки минувач може да се направи не само профил на бизнеса, с който се занимава, но и психологически профил  по типа мобилно устройство.  Идолопоклонниците на “Apple” са различни от юзърите на “Samsung”. Nokia има свой собствен фен-клуб, а видиотените от геймърство тийнейджъри от заможни семейства ги познаете по лудостта по SONY Xperia, осовно заради  огромния екран.  И става видно как и възрастта на смартофононосеца не остава тайна за никого.  В лондонския случай  обаче ключовият израз е “посока на движение”. Знае се кои от най-известните или скъпи магазини са разположени в обсега на проследяващите устройства  по скоростта и честотата на движение може детайлно да бъдат  анализирани вкусовете и навиците на всеки потребител. Шляете се из любимите си бутици, пазарувате си, а рекламните компании и клиентите им потриват ръце. Спипаха ви по джоб, вкус, бизнес и хоби!  Това е толкова ясно, че на Кавей Мъмари му се наложи да признае в официалното си съобщение, че целта на фирмата е да продава събраната за посетителите на сити информация на различни компании, които да персонализират рекламите си. И тук стигаме до това, с което започнахме. Вървите си по улицата и внезапно екраните на кошчетата за смет започват да ви обстрелват с реклами на любимите ви брандове. На всичко отгоре проклетниците знаят кешовата ви наличност до стотинка.  Британците може и да са царе като автори на сарказъм, но не обичат да са обект на житейската ирония. Те категорично се съпротивляват на идеята да бъдат шпионирани от някакви си кошчета за смет. Кметството на Сити забрани на кошчетата за смет да събират каквато и да било информация. Няма никакво значение какви технически чудеса сте способни да постигнете. Всичко подобно на това, което се случва по улиците трябва да бъде с подкрепата и съгласието на информирането на обществото, съобщиха официално от кметството на лондонското сити и отнесоха въпроса до кралската информационна комисия, с което поне засега затвориха случая. И все пак в идеята за хитрите контейнери има и нещо позитивно, мисля си. Ето, наскоро се чу за един пикантен  инцидент с известна личност, който може би нямаше да се случи ако шпионските кошчета за смет бяха в масова употреба. Легендарното и ток-шоу и донесе приказно богатство и световна слава. Но пак в духа на житейската ирония ТВ водещата Опра Уинфри  ще бъде запомнена задълго с международен скандал, в дъното на който е оранжева чанта от крокодилска кожа. Твърде малка, твърде скъпа и твърде грозна, ако ме питате. В Швейцария водещата влезе в разпра с продавачка в луксозен бутик за аксесоари и я обвини, че не пожелала да предостави чанта за $39 000, защото се усъмнила в платежоспособността, за която прибързано отсъдила единствено по нюанса на кожата. (Неразпознаването на  Опра в днешно време е нещо, което винаги ще издига швейцарското общество  в моите очи. Затова шоузвездите се преселват там на тълпи)Но да не се отклонявам. Ако швейцарците бяха имали благоразумието да си инсталират дигитални кошчета за смет, Опра тутакси щеше  да бъде разконспирирана и обслужена  подобаващо на банковата си сметка. Тя щеше да си тръгне от магазина  плюс една чанта и минус един проблем и на швейцарците нямаше да им излезе име, че са расисти. В цялата история обаче има и една  пловдивска следа, която я прави особено симпатична за мен. Много обичам пророчествата, особено сбъднатите. Преди години преподавател в пловдивския технически университет , мой личен и много близък познат, обясняваше на студентите, че в бъдещето дори и контейнерите за смет ще бъдат дигитализирани и предизвикваше бурен смях. Е, инж. Ангелов, оказахте се  прав. Минаха да има да  няма 20 години това се случи. Друг е въпроса дали ни харесва.

http://renewlondon.com/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s