Ноа Кейгън:Защо ме уволниха от Фейсбук? (или как получих урок на стойност $100 000 000

“Уморих се да отговарям на този въпрос затова ще напиша всичко тук и оттук-нататък само ще насочвам хората към този пост вместо отговор.

Нека започна отзад-напред.

Мога да ви разкажа всеки детайл от деня, в който бях уволнен, “освободен”, “изритан”, “пуснат да пасе на воля”. Мислех, че отивам на ежедневната оперативка на кафе, когато видях за  мое изумление, че и Мат  Кохлър е там (б.пр. Мат Кохлър е рисков предприемач от Силиконовата долина; вицепрезидент в продуктовия отдел на Фейсбук до 2008, в момента е основен партньор в “Бенчмарк”). Усетих, че нещо не е наред. Мат изстреля новината веднага и аз изпаднах в пълен шок. Придружиха ме до офиса и ми отнеха преносимият компютър и мобилния телефон. Отидох до магазина на Веризън, за да звънна на гаджето си от техния телефон и подкарах колата към дома си, който споделях с още 6 момчета от Фейсбук. Натъпках багажа си в хондата CR-X , изпуших половин пакет цигари на терасата и се настаних у моя приятел Джони. Отне ми малко време докато събера кураж да известя мама и прекарах следващите няколко денонощия на кушетката на приятеля си. Благодаря ти, Джони!

Още същата вечер имахме барбекю парти с приятели и аз трябваше непрекъснато да отговарям на въпроса как върви работата ми във ФБ….Конфуз!

Прекарах нощта във фиркане и се молех това да се окаже лош сън. Към онзи момент житейските ми приоритети бяха подредени по следния начин:

1.Фейсбук

2.Самият аз

3.Храна/подслон

4.Приятелката ми

5.Семейството ми

С две думи-Фейсбук беше целият ми живот. Социалния ми кръг, самоутвърждаването ми, идентичността ми – всичко беше свързано с тази компания. Как, мамка му, успях да стигна дотук? МАМКА МУ! Та само преди два месеца бях повишен и ми бяха увеличили заплатата. Уволняваха ме за първи път и ми трябваше една година да се избавя от депресията.

Днес, от позицията на човек, управлявал Appsumo в продължение на 2 години, мога спокойно да кажа, че те имаха право.

Когато наемате хора, разполагате с 3 типа служители:

-grower-той започва когато компанията е малка и развива или адаптира уменията си, когато тя нарасне

-show-er-идеалният човек за мястото, на което фирмата се намира към конкретния момент, но не за мястото, където тя трябва да се намира в бъдеще

-veteran-те вече са ГО правили на предишната си позиция и могат да те научат и теб как става в твоята компания.

Във Фейсбук аз бях Show-ER- идеално  се оправях в хаоса на фирмичка с 30 служители(споменах ли, че шефът ми беше изхвърлен в деня, в който постъпих на работа, а новият ме  последва след 2 месеца ?)

Повечето решения взимах след като отскачах до бюрото на Марк (б.пр. Цукърбърг) за одобрение, но когато съставът ни стигна 150 души, вече трябваше да си прави оперативки с по 30 служители и да правим график при секретарката на Марк. Дразнех се от положението, но всички знаем как спомените ни заблуждават. Всеки от нас си мисли, че с бившият/бившата всичко е било прекрасно, но всъщност си е имало и много скапани моменти.

Ето и особените причини, поради които загубих поста си:

1. Бях себичен- настоявах за внимание, егото ми беше по-важно от Фейсбук, организирах събития в личния си офис, публикувах в блога си и използвах популярността на търговската марка ФБ повече, отколкото бях допринесъл за нея.

Поуката: за да станеш известен просто си върши работата възхитително добре. Не пиши в блога си, не си прави лоби от поддръжници и т.н.

2. Маркетинг- в маркетинговия отдел бяхме взели решение да не правим нищо и в  нощта, преди да пуснем   ФБ  на професионалния пазар(знаете всеки с @microsoft.com  @dell.com) аз изпратих имейл на TechCrunch, за да уведомя Майкъл Арингтън, който да публикува новината на сутринта. Той обаче го пусна същата вечер, преди действителният продукт да е на пазара. Аз бях на “Коучела” същата вечер (б.пр. ежегоден фестивал на изкуствата, който се провежда в едноименния град в Калифорния) и можете да се обзаложите, че няма да отида там никога повече.  Веднага информирах екипа и поех цялата отговорност за гафа.

Поуката: и досега не смятам, че съм направил нещо нередно, тъй като маркетинг екипа не правеше нищо за да рекламира новия ни продукт. Но грешката ми е, че не  ангажирах повече момчетата с моите идеи а само се мотаех около тях.

3.Умения- както вече отбелязах, когато нещо трябваше да се направи, аз винаги бях под ръка, за да го скапя. Както с времето се наложи да организираме масови мероприятия с по 30 участници, аз скъсах синджира и скоро след това скъсаха мен.

Поуката: Направи си труда да разбереш кои твои недостатъци те спъват в работата. Отстрани ги или си смени позицията.(Аз не бях добър в планирането и пласирането на продукти по онова време.) Или пък си задавй непрекъснато въпроса как да допринесеш за това,  твоята компания да повиши стойността си. Ако правиш това, никога няма да те изхвърлят от работа, освен ако не сгафиш генерално или не закрият цялата фирма.

Всеки обитател на планетата Земя  притежава някакви свръхкачества. Установих, че моите сили са в изпълнението, продажбите, маркетинга, яденето на Такос, и подхвърлянето на майтапи.

С годините станах по-търпелив, по-добър в планирането, и по-способен да работя с повече хора. Сега, като наемам служители търся такива, които вече са били в Обетованата земя и могат да ни научат на нещо важно.

А истинският пробен камък за добрия  предприемач е как успява да се справи със злополучията.”

Ноа Кейгън е интернет-предприемач, бивш служител във Фейсбук. След като губи поста си в социалния гигант работи  в Mint и създава KickFlip. През  2010 основава изключителното успешната компания AppSumo.com, сайт чрез който се осъществяват ежедневни сделки на дигитално разпространявани стоки.  Сайтът е със статут на урбанистична  интернет легенда, заради историята на създаването си. Той се появява на бял свят за един уикенд, с помощта на пакистански outsourcing  екип, нает за $60 (“зашеметяващите” $20  от тази сума Ноа заел от майка си). В момента AppSumo има над 700 000 активни потребители и се издържа от процент от продажбите(принципно 50% от сумата отива в сметката на AppSumo)

Leave a Reply

